Znajdź nas na portalach społecznościowych.

Regulacja bramy garażowej – od czego zacząć?

Bramy garażowe to dość skomplikowane urządzenia, których działanie wymaga współpracy szeregu czujników, układów napędowych, przekładni, rolek i prowadnic. Samodzielne naprawianie bramy garażowej jest obarczone sporym ryzykiem. Niemniej część prac kontrolno-naprawczych można wykonać samemu i to bez obaw, że ten skomplikowany mechanizm przestanie działać.

Co może zepsuć się w bramie garażowej?

Nieprawidłowe funkcjonowanie bramy garażowej zwykle jest spowodowane usterkami związanymi z:

  • nieprawidłowym układaniem pancerza bramy,
  • zaniechaniem konserwacji układów napędowych, przekładni itd.,
  • rozregulowaniem mechanizmu napędowego,
  • błędem w oprogramowaniu,
  • niewłaściwym układaniem płaszcza bramy w prowadnicach itd.,
  • problemem z uzyskaniem prawidłowej pozycji wyjściowej itd.

Regulacja bramy garażowej — o czym pamiętać?

Jeśli brama nie domyka się lub nie otwiera całkowicie, sprawdzenie naciągu sprężyn to pierwsza rzecz, o której należy pamiętać. Warto również zwrócić uwagę na to, czy brama jest utrzymana w pionie. Do tego wystarczy zwykła poziomica, którą przykłada się do prowadnic. Dzięki temu można łatwo sprawdzić, czy brama garażowa nie jest zamontowana krzywo lub w międzyczasie nie uległa odkształceniom. Warto też zwrócić uwagę na to, jak działają zabezpieczenia przeciążeniowe bramy. Można to zrobić poprzez zamknięcie bramy i uchwycenie jej krawędzi dłońmi. Jeśli mimo to napęd się nie zatrzyma, to jest to znak, że doszło do awarii w układzie przeciążeniowym. Obowiązkowo trzeba też zwrócić uwagę na działanie ogranicznika położenia bramy, czyli tzw. krańcówki.

Automatyka napędu — co warto wiedzieć?

Powyższe wskazówki dotyczą głównie awarii po stronie mechanicznej. Czasem jednak zdarza się, że bramę garażową trzeba wyregulować pod kątem systemów automatyki. Regulacja oprogramowania napędu to w tym przypadku podstawa. W tym celu należy dokładnie określić punkt, w którym brama zostaje zamknięta i otwarta. Czasem zdarza się, że mechanizm napędu bramy korzysta z czujnika zbliżeniowego lub magnetycznego. Warto zwrócić uwagę na to, czy transmisja sygnału pomiędzy detektorami odbywa się w bezproblemowy sposób. Nie można też zapominać, że na ich pracę wpływ mają też czynniki pogodowe, w tym mróz, szadź, wilgoć itd.

Utrzymanie w czystości i konserwacja

Chcąc właściwie wyregulować bramę garażową, nie można zapominać o konieczności utrzymania jej w czystości. Miejsce domknięcia drzwi (pancerza) bramy musi być dokładnie oczyszczone ze śniegu, brudu, pyłu, kurzu i wody. Obowiązkiem użytkownika jest też okresowa (najlepiej raz na rok) konserwacja elementów ciernych, a także zawiasów i sprężyn. Regulacja bramy segmentowej powinna być też poprzedzona kontrolą mechanizmów odpowiedzialnych za składanie fragmentów pancerza bramy, dzięki czemu brama garażowa będzie pracować w sposób płynny i niezawodny.

Podsumowując, prawidłowy i profesjonalny montaż bramy garażowej nie daje gwarancji, że jej konstrukcja nie ulegnie z biegiem czasu rozregulowaniu. Dlatego obowiązkiem jej posiadacza jest właściwe monitorowanie i ewentualne regulowanie mechanizmów odpowiedzialnych za prawidłowe działanie urządzenia.

Powiązane wpisy: