Pomosty przeładunkowe — rodzaje mostków i zastosowanie
Mostki przeładunkowe wykorzystuje się w celu ułatwienia rozładunku oraz załadunku towaru z pojazdu transportującego na rampę magazynu, jak i odwrotnie. Konstrukcje te pozwalają na przygotowanie stanowiska przeładunkowego w praktycznie każdym miejscu. Pomosty przeładunkowe znajdują wszechstronne zastosowanie między innymi w centrach logistycznych czy halach produkcyjnych. Jakie są rodzaje ramp i gdzie się sprawdzą?
Podstawowe rodzaje mostków przeładunkowych
Podstawowe rodzaje ramp przeładunkowych, jakie możemy wymienić to sprężynowe i aluminiowe. Pomost przeładunkowy sprężynowy znajduje zastosowanie wszędzie tam, gdzie widoczna jest mała różnica poziomów pomiędzy rampą magazynu a pojazdem dostawczym. Tego rodzaju pomosty przeładunkowe zostały wyposażone w sprężyny naciągowe, które równoważą ciężar tworzących ich płyt, przez co samo podnoszenie i opuszczanie mostków nie wymaga wysiłku. Warto dodać, że nośność ręcznych pomostów sprężynowych wynosi nawet do 6 ton. Jeśli chodzi o konstrukcje aluminiowe, to one również sprawdzą się wszędzie tam, gdzie pojawia się mała różnica poziomów. Różnią się od wspomnianych wyżej modeli swoją maksymalną nośnością, która wynosi 4 tony.
Rodzaje pomostów przeładunkowych według zastosowanego mechanizmu
Pomosty stalowe mogą mieć różny mechanizm. Dzieli się je na mostki stacjonarne, przesuwne oraz przenośne. Najczęściej wybieranym rozwiązaniem są pomosty przeładunkowe stacjonarne. Stanowią one idealną opcję w przypadku znacznego przepływu towarów. Stacjonarny mostek przeładunkowy montuje się na stałe w miejscach, gdzie odbywa się regularny proces przeładunkowy. Mostki te znajdziemy więc w zakładach produkcyjnych, magazynach czy centrach dystrybucyjnych. To, co je wyróżnia to stabilność oraz duża wytrzymałość. Ze względu na to, nadają się do przewożenia ciężkich ładunków.
Kolejnym rodzajem są przesuwne mostki przeładunkowe. Montuje się je na otwartej rampie przy użyciu specjalnej szyny jezdnej dowolnej długości, pozwalającej na przesuwanie mostka wzdłuż rampy. Konstrukcje te w zależności od konkretnego modelu, kompensują różnicę w wysokości do 360 mm między rampą a karoserią. Zostały stworzone do współpracy z pojazdami o podobnej wysokości, różniącej się od wysokości pochylni.
Na rynku znajdziemy inne rodzaje ramp jak rampy wyrównawcze przenośne. Znajdują one zastosowanie w miejscach, w których napływ towarów nie jest duży, a więc nie ma konieczności montażu stacjonarnego doku. Rampy wyrównawcze można łatwo transportować z miejsca na miejsce, dzięki specjalnym prowadnicom wózków widłowych.
Pomosty pneumatyczne oraz hydrauliczne
Wymieniając typy ramp przeładunkowych, należy też wspomnieć o sposobach ich napędu. Oprócz konstrukcji ręcznych spotkamy modele z napędem pneumatycznym i hydraulicznym. Pomosty przeładunkowe pneumatyczne wykorzystują poduszki powietrzne do regulacji wysokości i stabilizacji urządzenia. To konstrukcje łatwe w obsłudze, lekkie, a przy tym wyjątkowo wytrzymałe. Polecane zwłaszcza branżom zajmującym się materiałami delikatnymi czy też tym, w których to zachodzi potrzeba szybkiego dostosowania wysokości mostka do danych środków transportu.
Mostek przeładunkowy hydrauliczny to zaawansowany technologicznie sprzęt, w którym to układ hydrauliczny odpowiada za stabilność i regulację wysokości. Takie modele charakteryzują się precyzją i uniwersalnością. Zalecane branżom, dla których liczy się dokładność i szybkość dostosowania pomostu do aktualnych potrzeb. To idealna opcja zwłaszcza dla przemysłu lotniczego czy motoryzacyjnego.
Pomosty przeładunkowe – zastosowanie
Poszczególne rodzaje ramp znajdują zastosowanie w licznych branżach. Pomost przeładunkowy jest niezbędnym elementem działania centrów logistycznych, hurtowni, zakładów przemysłowych czy magazynów. Mostki ładunkowe przydają się właściwie w każdym miejscu, gdzie następują załadunki i wyładunki samochodów transportowych.
Pomost przeładunkowy pozwala na sprawny oraz bezpieczny transport towarów na różnych poziomach. Jest więc niezmiernie ważną częścią współczesnej logistyki i przemysłu.