Znajdź nas na portalach społecznościowych.

Najczęstsze awarie bram garażowych segmentowych

 

Docieramy do domu, wyjmujemy pilot do bramy garażowej i… brama nie otwiera się. Na co dzień taka przykrość zdarza się wielu osobom. Automatyka może przestać działać nawet w najlepszej bramie. Warto wiedzieć, co robić w takiej sytuacji.

Na szczęście, rodzaj uszkodzenia bramy garażowej segmentowej można do pewnego stopnia ocenić samodzielnie na podstawie obserwacji podstawowych parametrów, takich jak zanieczyszczenia podzespołów, czy hałas, jaki generuje podnoszona brama.

 

 

Zanim wezwiemy pomoc serwisanta, spróbujmy wykluczyć błahe zdarzenia, takie jak:

  • awaria pilota lub wyczerpanie się w nim baterii;
  • odcięcie zasilania elektrycznego od bramy garażowej (może mieć ono miejsce nawet wówczas, gdy w całym domu rejestrujemy, że dostęp do prądu jest aktywny);
  • uszkodzenie mechaniczne bramy garażowej, które nie jest związane z awarią automatu.

Uszkodzenie fotokomórki

Jeśli wykluczyliśmy już podstawowe problemy, należy rozważyć, czy napęd bramy garażowej działa. Często podstawowym problemem jest uszkodzenie lub zwykłe zanieczyszczenie fotokomórki. Fotokomórka to element bramy garażowej, który odpowiada za wykrywanie przedmiotów znajdujących się w świetle bramy. Warto, od razu po wystąpieniu trudności w działaniu bramy garażowej przeczyścić czujniki.

Uszkodzony wyłącznik krańcowy lub przeciążeniowy w automatach bram wjazdowych

Nieco trudniejszą przyczyną, dla której napęd bramy wjazdowych przestaje działać prawidłowo, jest awaria wyłącznika krańcowego lub przeciążeniowego. Przez tę usterkę brama zatrzymuje się podczas otwierania w nieprawidłowym miejscu lub skrzydła pozostają niedomknięte. Problem ten powstaje z reguły w tych przypadkach, gdy montaż bramy wjazdowyj był przeprowadzony wadliwie. Rozwiązaniem jest oczywiście dostrojenie wyłącznika krańcowego lub przeciążeniowego (lub naprawienie przewodu bądź styku wyłącznika, bo tutaj również może tkwić przyczyna awarii całego napędu bramy wjazdowej). Tutaj potrzebny jest już serwis, który przeprowadzi fachową analizę.

Wadliwie działające silniki bram garażowych i wjazdowych

Jeśli awaria napędu bramy garażowej była poprzedzona ponadnormatywnym zużyciem prądu przez jednostkę (a można to łatwo ocenić, jeśli brama garażowa działała w systemie smart i była podłączona do aplikacji), wtedy istnieje duże prawdopodobieństwo, że doszło do uszkodzenia silnika. Często w takich przypadkach do wymiany są magnesy, szczotki, czy przekładnie. Automatyczne bramy garażowe i wjazdowe, których silniki źle działają, charakterystycznie “buczą” i nietrudno pomylić ten hałas z żadnym innym. Niestety, dokładną analizę sytuacji i naprawę bram na tym poziomie należy zlecić wyłącznie autoryzowanemu serwisantowi.

Styki przewodów bram garażowych do wymiany

Jeśli nasza brama zupełnie nie reaguje na próby otwarcia lub zamknięcia, ale także, jeśli przesuwa się ona w przerywany sposób, często problemem jest uszkodzenie przewodu zasilającego do siłownika lub do fotokomórki bramy. W tej sytuacji na warsztat bierze się styki przewodów (mogło dojść do ich zaśniedzenia). Usterka z reguły zostaje naprawiona, gdy dokona się wymiany elementów.

W tym, jak i w większości innych przypadków naprawy bramy garażowej i wjazdowej niestety musimy dokonywać w specjalistycznym serwisie.

Powiązane wpisy: