Konserwacja i czyszczenie bramy garażowej
Wiosna i jesień to czas, kiedy warto nieco dokładniej przyjrzeć się bramom garażowym. Mróz, niskie temperatury, a także śnieg i zacinający deszcz nie sprzyjają zarówno poszczególnym segmentom, jak i mechanizmom służącym do ich napędzania. Sprawdźmy, jak powinna wyglądać profesjonalna i rzetelna konserwacja bramy garażowej.
Konserwacja bramy garażowej – zacznij ją od czyszczenia
Zachowanie czystości to pierwszy etap na drodze do konserwacji systemu napędowego. Dlatego wiosną i jesienią warto usuwać brud z zewnętrznych paneli konstrukcyjnych. Można do tego celu wykorzystać miękką gąbkę i obowiązkowo niedrażniące środki i preparaty myjące. Czyścić bramy można za pomocą środków przeznaczonych do mycia samochodów. Używanie rozpuszczalników opartych na azocie i chlorze, a także stosowanie materiałów ściernych (np. salmiak) może doprowadzić do uszkodzenia powierzchni bramy.
Na koniec spłukujemy powierzchnię zewnętrzną za pomocą letniej wody, a następnie osuszamy, wykorzystując do tego celu chłonne tkaniny. Zwróćmy też uwagę na miejsca, w których panele łączą się z uszczelkami. Warto je regularnie smarować, wykorzystując do tego celu np. suchy smar. Jeśli na powierzchni występują dekoracje ze stali szlachetnej, należy je czyścić raz na trzy miesiące.
Uwaga! Płyny przeznaczone do czyszczenia elementów ze stali szlachetnej, nie powinny mieć kontaktu z płaszczem bramy.
Jak czyścić i konserwować bramę garażową?
Od momentu montażu bramy jej elementy ruchome poddawane są bardzo intensywnej eksploatacji. Dlatego bardzo ważna jest ich regularna konserwacja, gdyż dzięki niej można zachować sprawność mechanizmów wchodzących w skład układu napędowego.
- Smarowanie. Regularne smarowanie mechanizmów napędowych wchodzących w skład bram garażowych jest kluczowe dla zapewnienia ich prawidłowego funkcjonowania i wydłużenia żywotności. Okresowemu smarowaniu należy poddać prowadnice toczne, sprężyny, a także zawiasy. Na ogół używa się do tego uniwersalnych smarów silikonowych lub specjalnych smarów dedykowanych bramom garażowym.
- Kontrola uszczelek. Przed okresem zimowym należy dokładnie zbadać stan uszczelek na całym obwodzie bramy. W trakcie lata są one w szczególny sposób narażone na oddziaływanie promieniowania UV, które może doprowadzić do ich sztywnienia i łamania. Zimą nie jest lepiej – mróz, wilgoć i wiatr mogą doprowadzić do dalszej degradacji. Dlatego należy regularnie czyścić uszczelki i smarować je preparatami na bazie silikonu raz na miesiąc.
- Usuwanie nieszczelności. Zimno i wiatr, które przenikają do wnętrza garażu, mogą niekorzystnie wpłynąć nie tylko na wewnętrzne mechanizmy bramy, ale też na przechowywane wewnątrz przedmioty. Nie można również zapominać, że nieszczelny, zintegrowany z resztą budynku garaż, może wpływać na wzrost kosztów ogrzewania. Zwykle ciepło ucieka przez połączenia konstrukcji segmentowych, a także przez uszczelki obwodowe i przypodłogowe. Warto też sprawdzić, czy brama właściwie przylega do podłoża.
O czym pamiętać, konserwując i czyszcząc bramę garażową?
Zaniedbywanie konserwacji bram garażowych może nieść ze sobą bardzo poważne konsekwencje. Oczywiście zjawiska takie jak stopniowe zużycie łożysk, czy też korozja metalowych części jest czymś normalnym, ale obowiązkiem właściciela garażu jest jak najszybsza reakcja na nie i podjęcie zdecydowanych działań. Tempo eksploatacji części może wzrastać, jeśli są one narażone np. na intensywne oddziaływanie piasku, pyłu i brudu.
Stosując środki konserwujące, warto wybierać preparaty, które nadają się do aplikowania od zewnątrz, zachowując integralność nawet w przypadku oddziaływania nieprzyjaznych warunków pogodowych. Brak konserwacji może doprowadzić nawet do uszkodzenia mechanizmów bramy, a w niektórych przypadkach nawet do jej awarii.
Zimą również warto zadbać o bramę. Dotyczy to zwłaszcza miejsca, w którym jej segmenty stykają się z podłożem. Pojawienie się śniegu, a nawet lodu wiąże się z ryzykiem mechanicznego uszkodzenia profili bramowych. Dlatego dobrą praktyką jest obsypywanie tych przestrzeni preparatami, które prowadzą do roztopienia lodu. Warto też sprawdzać, czy profile nie ulegają stopniowej korozji. Jeśli zauważymy, że na ich powierzchni pojawia się rdza, koniecznie użyjmy odpowiedniego środka zabezpieczającego.
Uwaga! Do czyszczenia bramy nie używajmy myjki, gdyż możemy ją uszkodzić.
Na koniec pamiętajmy o automatyce bramowej. Podczas czyszczenia zwróćmy uwagę, aby kurz i inne zanieczyszczenia nie wpływały na pracę fotokomórek. Detergent należy stosować ostrożnie, tak aby nie rozprowadzał się on po czujnikach, rolkach i wielu innych elementach konstrukcyjnych bramy. Wszystkie czynności konserwacyjne należy wykonać przynajmniej raz w roku, choć w przypadku uszczelek i innych gumowych elementów, warto robić to częściej.
Reasumując, jeśli nasza brama należy skrzypieć, a mechanizm napędowy generuje opory, to czas, aby przystąpić do konserwacji. Do powłok zewnętrznych wystarczy sama wilgotna szmatka z odrobiną detergentu. Konserwacja smarami wymaga z kolei użycia preparatów o bardziej wysublimowanym składzie, które będą odporne na działanie czynników pogodowych.