Brama do garażu podziemnego – jakie rozwiązanie sprawdzi się najlepiej?
Budowa garażu podziemnego niesie ze sobą szereg korzyści logistycznych i funkcjonalnych. W tym miejscu pojawia się więc pytanie, jak zaprojektować i skonstruować bramę wjazdową prowadzącą do takiego obiektu? W poniższym artykule spróbujemy się z nim zmierzyć.
Konstrukcja garażu podziemnego — trudności i wyzwania
Choć budowa garażu podziemnego ułatwia wykorzystanie dostępnej przestrzeni, to jest też sporym wyzwaniem logistycznym. Inwestor i architekt muszą rozwiązać tu kilka istotnych kwestii, od których zależeć będzie rodzaj i konstrukcja zabudowanej bramy.
Wymiary drogi dojazdowej
To, jaka brama garażowa zostanie zabudowana przy podjeździe, zależy w dużej mierze od jego rozmiarów. Zaleca się, aby szerokość podjazdu była około 0,5 m większa od szerokości bramy. Najlepiej, jeśli wynosi ona 3,5 – 4 metrów, gdyż jest to wystarczająca ilość przestrzeni, by móc wykonywać podstawowe manewry.
Długość podjazdu ma wpływ na jego stromiznę. Spadek nie powinien być większy niż 25%, przy czym zaleca się, aby jego wartość wynosiła 15%. Tym samym dla garażu umieszczonego na głębokości 2,5 metra, długość drogi dojazdowej będzie wynosić około 10 metrów.
Uwaga! Mniejszy kąt spadku pozwala wyeliminować tzw. garb, jaki pojawia się na drodze dojazdowej. Dzięki temu nie ryzykujemy uszkodzenia podwozi pojazdów wjeżdżających do obiektu.
Wysokość garażu podziemnego
Pamiętajmy, że na teren naszego garażu mogą wjeżdżać pojazdy o różnych rozmiarach i przeznaczeniu. Dlatego zaleca się, aby minimalna wysokość garażu podziemnego wynosiła 3 metry. W praktyce oznacza to, że podobną wysokość musi mieć brama garażowa z uwzględnieniem otwieranego skrzydła i zastosowanego napędu.
Instalacje przed bramą wjazdową
Brama do garażu podziemnego powinna być poprzedzona systemem odprowadzającym wodę, która podczas opadów będzie spływać po podjeździe do wnętrza garażu. Najlepszym rozwiązaniem pozostaje tu odwodnienie liniowe o określonej przepustowości, które powinno być zamontowane mniej więcej na 0,5 metra przed bramą. Warto też zadbać o to, aby podjazd na podobnym dystansie był płaski. Takie rozwiązanie z pewnością poprawi komfort osób korzystających z garażu.
Która brama do garażu podziemnego będzie najlepsza?
Przemysłowa brama garażowa to najlepsze rozwiązanie dla dużych instalacji podziemnych. Charakteryzuje się ona dużą wytrzymałością, odpornością na obciążenia, a także wyróżnia się konstrukcją zaprojektowaną z myślą o intensywnej eksploatacji. Z kolei przydomowy przydomową infrastrukturę obsłuży brama do garażu podziemnego o standardowej szerokości wynoszącej 2,3 m. Naturalnie, jeśli w grę wchodzi obiekt dwustanowiskowy, to brama garażowa będzie szersza.
Ciekawym rozwiązaniem będzie też szybkobieżna brama do garażu podziemnego. Jest to konstrukcja zaprojektowana z myślą o dużym obciążeniu pracą. Można ją zaimplementować w obiektach znajdujących się na terenie dużych osiedli. Niektóre z nich zapewniają maksimum niezawodności nawet w przypadku 100 tysięcy cykli pracy.
Reasumując, najlepsza brama do garażu podziemnego to konstrukcja przemysłowa, która zapewnia dużą niezawodność i efektywność.