Znajdź nas na portalach społecznościowych.

Najbardziej awaryjne elementy bramy segmentowej

Brama garażowa segmentowa to skomplikowany mechanizm, w których nie brakuje części wymagających stałej konserwacji i opieki technicznej. Regularne wykonywanie przeglądów sprawia, że mechanizm otwierania bramy segmentowej działa poprawnie. Jeśli jednak zaniedbamy ten aspekt, może się okazać, że jej konstrukcja będzie wymagać mniej lub bardziej kosztownych napraw. Co zatem może ulec uszkodzeniu bramie segmentowej?

Sprężyny naciągowe lub skrętne – ważny element układu napędowego

Czy wiesz, że bezpieczeństwo użytkowania bramy segmentowej zależy w dużej mierze od stanu technicznego sprężyn naciągowych? To elementy, które są odpowiedzialne m.in. za zrównoważenie jej ciężaru, dzięki czemu może się ona otwierać i zamykać w sposób płynny oraz równomierny.

Co może być przyczyną uszkodzeń sprężyn naciągowych? Głównym powodem ich uszkodzenia jest naturalne zużycie. Niestety istnieje też prawdopodobieństwo, że segmentowa brama wjazdowa została nieprawidłowo zamontowana, w związku z czym sprężyny będą ulegać szybszej degradacji. Wreszcie za zły stan sprężyn może odpowiadać korozja, która jest spowodowana wilgocią oraz brakiem regularnej konserwacji. Dlatego sprężyny skrętne/naciągowe należy stale kontrolować i konserwować.

Awaria rolek prowadzących – czym się objawia?

Elementem bram segmentowych, który może relatywnie często ulegać uszkodzeniu, są tzw. rolki jezdne, zwane też prowadzącymi. To one są odpowiedzialne za płynny ruch segmentów bramy w prowadnicach.

Dlaczego rolki, dzięki którym automatyczna brama garażowa jest wprowadzana w ruch, mogą ulec awarii? W zasadzie można wyróżnić trzy najczęstsze przyczyny takiego stanu rzeczy.

  • Nadmierne obciążenie samych rolek.
  • Zużycie materiału, szczególnie w bramach intensywnie użytkowanych.
  • Zanieczyszczenia w prowadnicach, które powodują blokowanie rolek i ich niewłaściwą pracę.

Po czym poznać, że rolki uległy uszkodzeniu? Oznaką, która sugeruje konieczność ich wymiany, jest sytuacja, gdy panel bramy segmentowej podczas podnoszenia generuje spory hałas, którego źródłem są okolice prowadnic.

Awaria prowadnic i jej skutki

Uszkodzeniu mogą również ulec prowadnice bramy. To elementy, które stanowią konstrukcyjne oparcie dla bramy segmentowej i w związku z tym są bardzo intensywnie eksploatowane.

Najczęstsze przyczyny awarii prowadnic są:

  • uszkodzenia mechaniczne prowadnic,
  • korozja oraz zanieczyszczenie,
  • zbyt duże siły trące, będące skutkiem braku regularnego smarowania.

Jeśli podczas podnoszenia lub opuszczania brama panelowa skrzypi lub nie domyka się, to najprawdopodobniej jest to oznaką mechanicznego uszkodzenia prowadnic.

Problem z uszczelkami – jak go rozwiązać?

Uszczelki międzypanelowe to prawdziwe wyzwanie dla każdego posiadacza bramy segmentowej. Umieszcza się je między segmentami oraz na krawędziach bramy, dzięki czemu jej panel jest szczelny i zapobiega przedostawaniu się do wnętrza zimna oraz wilgoci.

Jeśli przez szczeliny przenika woda bądź spada skuteczność izolacji termicznej i akustycznej bramy, to jest znak, że:

  • uszczelki zostały uszkodzone na skutek ciągłego oddziaływania promieniowania ultrafioletowego,
  • uszczelki zostały zniszczone, gdyż działały na nie różne przeciążenia.

Warto podkreślić, że regularna konserwacja bramy segmentowej obejmuje również kontrolę stanu technicznego uszczelek i ich ewentualną wymianę.

Uszkodzenie napędu bramy lub mechanizmu sterującego

Awaria takich elementów jak napęd łańcuchowy/pasowy generuje zwykle największe koszty. Napędy do bram segmentowych to bardzo złożone mechanizmy, których naprawa wiąże się najczęściej z wysokim kosztem robocizny i części zamiennych.

Jeśli brama przestaje reagować na polecenia wydawane za pomocą pilota, można liczyć się z:

  • przeciążeniem silnika,
  • awarią czujników lub modułu sterowania,
  • awariami po stronie elektrycznej.

Tutaj warto podkreślić, że objawy niewłaściwej pracy bramy mogą być bardzo złożone. Jeśli uszkodzeniu uległ np. wyłącznik krańcowy, to brama nie będzie domykać się w odpowiednim miejscu. Z kolei uszkodzony wyłącznik przeciążeniowy może spowodować, że brama poddana nadmiernemu obciążeniu (np. przez przeszkodę zapobiegająca domknięciu paneli) nie wyłącza się, co może prowadzić do nieodwracalnej awarii jednostki napędowej. Poważną awarią jest też uszkodzenie fotokomórki. Awaria ta może doprowadzić do uszkodzenia paneli oraz pojazdu, którego obecność nie zostanie wykryta przez czujniki. Pamiętajmy, że systemy zabezpieczeń do bram segmentowych opierają się przede wszystkim na zastosowaniu fotokomórek.

Uszkodzeniu może też ulec siłownik bramy. Jeśli do niego dojdzie, brama najprawdopodobniej nie otworzy się lub nie będzie otwierać się równomiernie.

Uszkodzenie paneli segmentowych – co wtedy?

Awarii, a w zasadzie uszkodzeniu mogą ulec również same panele segmentowe. Najczęściej przyczyną takiego stanu rzeczy są zniszczenia powstałe na skutek uderzenia pojazdu lub innego ciężkiego i twardego przedmiotu.

Panele segmentowe mogą również ulec uszkodzeniu na skutek wystąpienia korozji. Jeśli zatem masz wrażenie, że poszczególne segmenty nie przesuwają się płynnie, to warto je skontrolować i w razie potrzeby wymienić. Zmiana paneli przyda się również wtedy, jeśli pojawiły się na jego powierzchni wgniecenia i pęknięcia.

Co zrobić, aby zapobiegać awariom?

Nie sposób uniknąć wszystkich awarii. Mogą one również występować wówczas, gdy obowiązują okresy gwarancyjne na bramy segmentowe. Niemniej można ograniczyć ich prawdopodobieństwo poprzez konserwację (smarowanie prowadnic, sprawdzanie stanu sprężyn, a także czyszczenie prowadnic), okresowe przeglądy techniczne i właściwe użytkowanie. Warto zadbać np. o oryginalne części zamienne do bram segmentowych, które są wykonane przy użyciu zaawansowanych technologii.

Bramy segmentowe w pytaniach i odpowiedziach

Jak często należy serwisować bramę segmentową?

Brama segmentowa powinna być serwisowana co najmniej raz w roku, aby zapobiec awariom i zapewnić jej prawidłowe działanie. Warto zdecydować się na profesjonalne usługi serwisowe bram garażowych, gdyż zespół serwisantów ma wiedzę na temat częstotliwości i zakresu przeglądów.

Jakie są objawy zużycia sprężyn w bramie segmentowej?

Objawami zużycia sprężyn mogą być trudności w otwieraniu lub zamykaniu bramy, nierównomierny ruch skrzydła oraz hałas podczas zamykania lub otwierania segmentów.

Czy można samodzielnie naprawić bramę segmentową?

Naprawa bramy segmentowej to czynność, którą należy powierzyć fachowcom. Samodzielne prace mogą doprowadzić m.in. do utraty praw gwarancyjnych.

Jak dbać o bramę segmentową, aby uniknąć awarii?

Regularne smarowanie ruchomych elementów, czyszczenie prowadnic oraz kontrola stanu sprężyn i kabli znacząco wydłużają żywotność bramy i zapobiegają występowaniu usterek.