Regulacja bramy garażowej – od czego zacząć?
Bramy garażowe to dość skomplikowane urządzenia, których działanie wymaga współpracy szeregu czujników, układów napędowych, przekładni, rolek i prowadnic. Samodzielne naprawianie bramy garażowej jest obarczone sporym ryzykiem. Niemniej część prac kontrolno-naprawczych można wykonać samemu i to bez obaw, że ten skomplikowany mechanizm przestanie działać.
Co może zepsuć się w bramie garażowej?
Nieprawidłowe funkcjonowanie bramy garażowej zwykle jest spowodowane usterkami związanymi z:
- nieprawidłowym układaniem pancerza bramy,
- zaniechaniem konserwacji układów napędowych, przekładni itd.,
- rozregulowaniem mechanizmu napędowego,
- błędem w oprogramowaniu,
- niewłaściwym układaniem płaszcza bramy w prowadnicach itd.,
- problemem z uzyskaniem prawidłowej pozycji wyjściowej itd.
Regulacja bramy garażowej — o czym pamiętać?
Jeśli brama nie domyka się lub nie otwiera całkowicie, sprawdzenie naciągu sprężyn to pierwsza rzecz, o której należy pamiętać. Warto również zwrócić uwagę na to, czy brama jest utrzymana w pionie. Do tego wystarczy zwykła poziomica, którą przykłada się do prowadnic. Dzięki temu można łatwo sprawdzić, czy brama garażowa nie jest zamontowana krzywo lub w międzyczasie nie uległa odkształceniom. Warto też zwrócić uwagę na to, jak działają zabezpieczenia przeciążeniowe bramy. Można to zrobić poprzez zamknięcie bramy i uchwycenie jej krawędzi dłońmi. Jeśli mimo to napęd się nie zatrzyma, to jest to znak, że doszło do awarii w układzie przeciążeniowym. Obowiązkowo trzeba też zwrócić uwagę na działanie ogranicznika położenia bramy, czyli tzw. krańcówki.
Automatyka napędu — co warto wiedzieć?
Powyższe wskazówki dotyczą głównie awarii po stronie mechanicznej. Czasem jednak zdarza się, że bramę garażową trzeba wyregulować pod kątem systemów automatyki. Regulacja oprogramowania napędu to w tym przypadku podstawa. W tym celu należy dokładnie określić punkt, w którym brama zostaje zamknięta i otwarta. Czasem zdarza się, że mechanizm napędu bramy korzysta z czujnika zbliżeniowego lub magnetycznego. Warto zwrócić uwagę na to, czy transmisja sygnału pomiędzy detektorami odbywa się w bezproblemowy sposób. Nie można też zapominać, że na ich pracę wpływ mają też czynniki pogodowe, w tym mróz, szadź, wilgoć itd.
Utrzymanie w czystości i konserwacja
Chcąc właściwie wyregulować bramę garażową, nie można zapominać o konieczności utrzymania jej w czystości. Miejsce domknięcia drzwi (pancerza) bramy musi być dokładnie oczyszczone ze śniegu, brudu, pyłu, kurzu i wody. Obowiązkiem użytkownika jest też okresowa (najlepiej raz na rok) konserwacja elementów ciernych, a także zawiasów i sprężyn. Regulacja bramy segmentowej powinna być też poprzedzona kontrolą mechanizmów odpowiedzialnych za składanie fragmentów pancerza bramy, dzięki czemu brama garażowa będzie pracować w sposób płynny i niezawodny.
Standardowy wymiar bramy – ile powinien wynosić?
Poprawnie działająca brama wymaga odpowiedniego wymiarowania. Dzięki temu wszystkie zainstalowane w jej wnętrzu mechanizmy działają niezawodnie. Jak dobrać szerokość i wysokość bramy garażowej? Cóż, podstawa to odpowiedni pomiar. Brama garażowa segmentowa, rolowana lub skrzydłowa musi być zaprojektowana tak, aby:
- komponenty bramy były idealnie dopasowane do otworu garażowego,
- przestrzeń przed bramą i w garażu pozwalała na montaż wszystkich części,
- brama nie utrudniała komunikacji.
Najlepiej zawczasu wykonać odpowiednie pomiary. Wysokość i szerokość bramy (a w zasadzie samego otworu) powinna zmierzyć firma, której zlecamy wykonanie wszystkich prac. Dopiero na podstawie analizy sporządzonej przez fachowców, można podjąć decyzję o ostatecznym kształcie projektu.
Wysokość, szerokość, montaż – standardowe parametry bramy do garażu
Standardowo bramy garażowe mają wysokość od 200 do nawet 260 cm oraz szerokość wynoszącą od 200 cm do nawet 250 cm. Mówimy tu oczywiście o konstrukcji pojedynczej. Jeśli brama ma być wykonana w wariancie podwójnym, czyli dwustanowiskowym, jej szerokość wyniesie maksymalnie 5 metrów.
Przy określaniu wymiarów bramy, warto również pamiętać o kilku innych kwestiach:
- planach na przyszłość – jeśli zamierzamy np. powiększyć rodzinę i kupić większe auto, warto sprawdzić, czy nowy minivan bez problemów zmieści się w bramie,
- wyposażeniu dodatkowym – elementy takie jak np. bagażnik dachowy sprawiają, że wysokość otworu bramowego powinna być wyższa o około 40 cm.
Szerokość i wsokość bramy garażowej jednostanowiskowej i dwustanowiskowej
Tyle, jeśli chodzi o standardowe wymiary bram garażowych. Jeśli bowiem chcemy wjeżdżać go garażu samochodem dostawczym, to szerokość i wysokość otworu będą jeszcze większe.
Pamiętajmy też, że na rozmiar otworu wjazdowego do garażu wpływ mają również takie czynniki jak wysokość ściany nad otworem oraz szerokość bocznych filarów, które posłużą nam do mocowania bramy. Jeśli będą one zbyt małe, istnieje ryzyko, że konstrukcja nośna nie wytrzyma tak dużego obciążenia i będzie pękać. Może się też okazać, że montaż bramy garażowej (np. segmentowej) będzie wiązał się z koniecznością nadbudowy ścian lub ich częściowego zniszczenia.
Pomiar otworu do bramy uchylnej – szerokość i wysokość bramy garażowej
Jeśli szukamy bramy, która jest lekka, niezawodna i praktyczna, to wariant uchylny będzie z pewnością dobrym rozwiązaniem. Bramy te wykonuje się z lekkich blach trapezowych, które najczęściej osadzane są na konstrukcji nośnej wykonanej z profili stalowych. Przy wymiarowaniu takiej inwestycji warto zwrócić uwagę na kilka szczegółów:
- próg, którego wysokość sięga około 3 cm,
- odpowiedni rozmiar ścian w celu montażu prowadnic i napędu (od 10 do 15 cm).
Brama garażowa segmentowa, rolowana, uchylna – co jeszcze ma wpływ na wymiar otworu garażowego?
Na koniec warto zwrócić uwagę, że poprawne wymiarowanie szerokości otworu, rozmiaru nadproża i innych elementów konstrukcyjnych wjazdu do garażu pozwala na łatwiejszą regulację całej konstrukcji. Warto wybrać bramę, której konstrukcja zapewni nam wystarczająco dużo luzów, by wprowadzić określone poprawki. Istotną rolę odgrywa tu również wylewka w garażu, której położenie powinno być wyprofilowane tak, aby zapewnić bezproblemowe domykanie bramy zarówno latem, jak i zimą.
Montaż bram do garażu to skomplikowana inwestycja, dlatego wszelkie pomiary, ale też regulacje, warto polecić specjalistom. Dotyczy to zarówno prostych bram uchylnych, jak i bardziej skomplikowanych konstrukcji segmentowych i bram rolowanych. Dzięki temu – niezależnie od rodzaju bramy – całość będzie działać niezawodnie i zapewniać bezpieczny wjazd i wyjazd z posesji.
Powiązane wpisy: